زيارة الى أجواء مدرسية



النهارده روحت لزيارة احدى الصديقات (عبير) فى عبير بعد الفطار -كانت عامله جو رمضانى هايل بصراحه فى البيت- كانت مديانى الكيسة بتاعتها اعملها الويندوز وروحت عشان اديلها الكيسة.. اول ماوصلت فتحلى بيدو (احمد) ابنها الكبير عنده 10 سنين.. هييييه عمو شريف صلحت الكمبيوتر قولتله اه.. قالى هى الجيمز اتمسحت ولا لاء قولتله لاء.. قالى هتلعبنى الدوده يعنى قولتله اه قالى بس انت جايبه على اخر يوم بكرة المدرسة وماما مش هترضى تخلينا نلعب.. دخلت وقعدت عبير جت واتقدملى ام على اخد اول معلقه.. ايه دا ياعبير دا ام على ولا سيريلاك بتاع بلال (ابنها الصغير) 9 شهور تقريبا.. عاوز اقولكوا ان معقد عبير فى أكلها.. وطبعا اتهزقت وقالتلى وحيات امى مانا عملالك حاجه تانى ياشريف.. المهم لاقيت بيدو عمال يجيب كرسات وجلاد واقلام وفارش فى الارض.. انا المنظر دا فكرنى بايام المدرسة -كانت احلى ايام-.. وبعد شوية سألت عن معشوقتى الصغيرة توته (رنيم) 4 سنين -مش عارف لغاية دلوقتى علاقة توته برنيم-.. بس انا بحب البنت دى جدا وبنقعد نتكلم بالاربع ساعات مع بعض فى موضوعات جاده وحوارات ساخنه.. توته بقى دى بسم الله ماشاء عليها عاوز اقولكوا انها بنت من الجيل الجديد اللى الواحد يخاف منه ولازم يستعدله من دلوقتى.. سألت عليها عبير اومال فين توته قالتلى بتعيط جوه عشان بيدو رايح المدرسة بكرة وهى لسه يوم التلات.. شوية ولاقيتها جاية بتعيط وتقولى عمو شريف عجبك كده مامى مش مهتمية بيا والدموع نازله من عنيها بتفر.. قولتلها ليه احكيلى طيب تعالى ايه اللى حصل قالتلى عماله تقول لبيدو حضر شنطتك واحفظ القرآن وكل سندوتشات وعماله تذاكرله وسايبانى خالص هو انا مش بنتها الصغيرة يعنى ولا ايه.. وكمان -بتنهيده ساخنه- انا واقفه معاها طول اليوم وبسمع كلامها فى كل حاجه وهو عمال يتشاقة ومش بيسمع الكلام.. قولت لعبير صحيح اللى توته بتقوله عليكى دا.. -طبعا عبير عماله تضحك جامد وانا بتكلم جد بقى وواخد كلامها كانه خيانه عظمى- قالتلى الهانم عندها مدرسة لسه يوم التلات لكن بيدو عنده بكره.. قولتلها طيب ياتوته مانتى لسه على المدرسه يومين بعدين انتى عارفه ان الواد بيدو بليد مابيحفظش وانتى شاطرة وحافظة كل القرآن اللى عليكى.. بعدين ياتوته الشاطر هو اللى مابيخدش تعليمات من حد ولا بيخلى حد يذاكر له.. لكن البليد بس هو اللى لازم يتزعقله وحد يذاكرله وكده صح ولا لاء.. قالتلى ايوة.. قولتلها انتى حفظتى القران بتاعك.. قالتلى اه قولتلها طب سمعى راحت سمعتلى قل يا ايها الكافرون قولتلها شاطرة ياتوته شوفتى بقى ازاى انتى شاطرة.. قالتلى اه راحت عبير قالتلهم يلا بقى عالنوم كله ينام كانت.. راحت توته قالتلى شوفت انا قولتلك قولتلها ايه؟ قالتلى عايزة تنايمنى من غير عشا.. طبعا فى دى ماقدرتش امسك نفسي وضحكت عليها انا وعبير..
ACK TO SCHOO

No comments:

عدد المرات اللى اتبص فيها على المدونه دى

زيارة لمدونتى